Adviesbureau SAM BV ziet vanuit haar klantenbestand een sterk toenemende vraag naar ondersteuning door een externe veiligheidsadviseur. Deze toenemende vraag houdt verband met verscherpt toezicht op de naleving van wetgeving voortvloeiend uit het ADR door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Hoe zit het ook alweer in elkaar?
De wetgeving en voorschriften voor de omgang met gevaarlijke stoffen zijn onder meer vastgelegd in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen en het ADR. Het ADR is de Europese Overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg.
Deze regelgeving is niet alleen van toepassing op het feitelijke vervoer van gevaarlijke stoffen, maar ook op de werkzaamheden die hiermee samenhangen. Denk hierbij aan het lossen van gevaarlijke stoffen uit tankwagens of het zelf lossen van stukgoederen met gevaarlijke stoffen.
Concreet betekent dit dat elke onderneming die betrokken is bij het vervoer, verpakken, beladen, vullen of lossen van gevaarlijke goederen, een veiligheidsadviseur moet benoemen. Sectie 1.8.3.1 van het ADR noemt deze eis. Deze veiligheidsadviseur heeft als taak om mogelijke gevaren te helpen voorkomen. Het gaat hier om de veiligheid van personen, bezittingen en het milieu.
U kunt er als onderneming voor kiezen om een van uw eigen werknemers op te leiden tot veiligheidsadviseur, maar aangezien als een pittige opleiding wordt ervaren, kiezen veel organisaties ervoor om deze kennis in te kopen middels het inhuren van een externe veiligheidsadviseur. Het aanstellen van een externe veiligheidsadviseur vervangt niet de opleiding van personen die betrokken zijn bij het vervoer van gevaarlijke goederen (belader, losser, chauffeur, etc.).